Start2Camp

Milieusticker: nieuwe regels per land (2018)

Milieusticker: nieuwe regels per land (2018)
1313 2

Vorig jaar plaatste Anouk een artikel over de regels rondom de milieusticker in een groot aantal Europese landen. Deze regelgeving is de afgelopen tijd in veel landen in meer of mindere mate veranderd. Vandaar dat ik de gegevens uit het eerdere artikel geüpdatet heb. Een tip die we je alvast willen meegeven: koop je vignet of milieusticker voor jouw land van bestemming ruim van tevoren. Zeker nu het vakantieseizoen voor de deur staat, kan de levertijd nog wel eens langer zijn dan verwacht.

Gelukkig zijn de meeste steden met milieuzone goed bereikbaar met het openbaar vervoer. In sommige gevallen heeft de campings zelfs een shuttlebus om hun gasten van en naar een bepaalde stad te brengen. Maar mocht je toch de auto of camper nodig hebben, vind je hier de belangrijkste informatie voor de volgende landen.

  1. Frankrijk
  2. België
  3. Denemarken
  4. Duitsland
  5. Groot-Brittannië en Noord-Ierland
  6. Italië
  7. Hongarije
  8. Oostenrijk
  9. Spanje
  10. Noorwegen
  11. Zweden

Frankrijk

Frankrijk heeft een zeer uitgebreide regelgeving op het gebied van milieuzones. Enkele steden waar een milieusticker verplicht is: Parijs, Lille, Lyon, Straatsburg en Toulouse. De Franse sticker heet Ecovignet Crit’Air en is hier verkrijgen. Kosten zijn iets minder dan acht euro (met verzendkosten) en levertijd is vier tot zes weken.

  • In Frankrijk zijn er twee soorten milieuzones. De permanente milieuzone mag je alleen in met een geldige sticker. Deze zone geldt in principe het hele jaar. Er kunnen uitzonderingen bestaan, maar die worden altijd gecommuniceerd via borden. Voor een tijdelijke milieuzone heb je alleen een geldige sticker nodig als er sprake is van (langdurige) extreme luchtvervuiling.
  • Iedereen die op werkdagen tussen 8.00 en 20.00 uur de Parijse binnenstad binnen wil rijden, moet een milieusticker rechtsonder van de voorruit (binnenkant) hebben zitten. Er zijn zes soorten stickers. Welke je nodig hebt, is afhankelijk van de CO2-uitstoot en de leeftijd van het type voertuig.
  • Wie in het bezit is van een Europese gehandicaptenkaart, wordt vrijgesteld van alle regels en hoeft dan ook geen sticker aan te schaffen.
  • Goed om te weten is dat de meest vervuilende voertuigen altijd geweigerd zullen worden in een milieuzone in Frankrijk. Denk hierbij aan auto’s die vóór 1 januari 1997 zijn geregistreerd. Voor motorfietsen ligt de grens op 1 juni 2000. Deze voertuigen zullen geen sticker kunnen krijgen.
  • In Lyon, inclusief de voorstad Villeurbanne, is het anders geregeld. Daar wordt alleen op dagen met extreme luchtvervuiling een milieusticker gevraagd. Op borden bij de snelwegen wordt dit aangekondigd. De doorgaande snelwegen zijn uitgesloten van de zone.
  • Dan hebben we nog Grenoble. Ook daar is het wel of niet voeren van de verplichte milieusticker afhankelijk van de mate van luchtvervuiling. Wanneer je een sticker moet gebruiken, geldt dit op alle wegen en snelwegen binnen de stad.
  • Omdat de kosten voor de milieusticker relatief laag zijn, is het zonde om zonder sticker naar Frankrijk te gaan. Je riskeert dan een boete van minimaal € 68.
  • Over niet al te lange tijd zullen nog meer steden milieuzones invoeren: Avignon, Bordeaux, Cannes, Clermont-Ferrand, Montpellier, Rouen. De Franse overheid publiceert nieuws daarover op deze site.

België

Bij onze zuiderburen is het vooral opletten geblazen in Antwerpen, maar ook in andere steden gelden regels.

  • De hele binnenstad van Antwerpen geldt als milieuzone. Lees meer over de toelatingsvoorwaarden.
  • Heb je geen toegang? Dan kun je een vrijstelling aanvragen, waarmee je tijdelijk wel toegelaten wordt. Optie twee is een LEZ-dagpas kopen voor € 35 per dag bij een parkeerautomaat in de zone. Hier zit wel een restrictie aan; je kunt voor maximaal acht dagen per jaar een dagpas aanvragen.
  • Ga je naar Brussel? Het gehele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest valt sinds 1 januari van dit jaar onder de lage-emissiezone. Net als in Antwerpen al het geval is, komt er in Brussel ook een dagpas (ergens in de loop van dit jaar). Deze geldt niet voor ieder voertuig. Een overzicht met alle voertuigen die buiten de regel vallen, vind je hier.

Denemarken

In dit weidse land zijn er alleen regels voor zware dieselvoertuigen die door enkele grotere Deense steden rijden.

  • Ga je met een camper van meer dan 3.500 kilo of met meer dan acht zitplaatsen (ongeacht het gewicht) naar Kopenhagen, Frederiksberg, Aarhus, Odense of Aalborg? Dan moet je dus actie ondernemen. Je hebt dan namelijk een EcoSticker nodig om door de milieuzones in de binnensteden te rijden. Het kan even duren voordat de sticker binnen is. Kortom: op tijd bestellen kan geen kwaad.

Duitsland

Duitsland kent in veel grote steden ‘Umweltzones’. Je hebt alleen toegang tot deze steden met een milieusticker, die ze daar ‘Umweltplakette’ noemen.

  • De milieusticker is geldig zolang je met het kenteken rijdt dat je bij aanschaf op de sticker moet noteren. Voor elk voertuig heb je dus een aparte milieusticker nodig.
  • Automobilisten die in het bezit zijn van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart (duidelijk zichtbaar achter de voorruit geplaatst), hoeven geen milieusticker aan te schaffen.
  • Op de site van de Duitse overheid kun je zien in welke steden een milieusticker noodzakelijk is. Enkele voorbeelden zijn Keulen, Bonn, Karlsruhe, München, Leipzig en Berlijn. Vaak vallen de buitenwijken van die steden ook nog binnen de milieuzone, pas dus even op waar je de auto parkeert.
  • Op snelwegen en provinciale wegen heb je geen milieusticker nodig.
  • Wie de sticker niet zichtbaar aanbrengt, riskeert een boete van € 80.

Groot-Brittannië en Noord-Ierland

Alleen als je van plan bent om naar hoofdstad Londen te rijden, dan zijn er twee zaken waar je rekening mee moet houden.

  • Ten eerste betaal je een congestion charge om door het centrum te mogen rijden (zie afbeelding). Dat is een bedrag dat alle voertuigen moeten betalen, ook auto’s en campers met een buitenlands kenteken. De zone is aangegeven met een bord en een camera registreert je auto. Het is alleen mogelijk voor een hele dag te betalen en dat kost je £11,50. De regel geldt alleen op werkdagen van 7.00 tot 18.00 uur.
  • Ten tweede geldt er voor campers nog een extra regel als je de Low Emission Zone (LEZ) van Londen wilt binnenrijden. Afhankelijk van het gewicht en leeftijd van de camper, betaal je om in dit gebied te rijden. Buitenlandse campers moeten zich vooraf registreren. Doe dit wel twee weken voordat je naar de stad gaat middels dit formulier.
  • Een overzicht van de belangrijkste regels is hier te vinden.

Italië

De Italianen kennen inmiddels aardig wat steden met een milieuzone, de zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL). Zomaar een greep uit de steden die de zone kennen: Rome, Florence, Pisa, Verona en Palermo. Grote kans dat een van deze steden op jouw vakantie-bucketlist staat. Lees dus zeker even verder.

  • Voor bovenstaande steden geldt dat de milieuzones op bepaalde (drukke) tijden afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. Betalen hoeft niet, behalve als je het tóch waagt om hier te rijden op tijden waarop dat niet is toegestaan. Dan krijg je namelijk een fikse boete. De tijden waarop het verbod geldt, staan vermeld onder de verkeersborden die de zones aangeven. Deze borden zie je vanzelf bij het binnenrijden van de milieuzone.
  • Er komen ook steeds meer toeristische gebieden met een milieuzone. Zo ben je binnen de stadsmuren van Lucca en Pisa niet welkom met een auto of een camper.
  • Dan nog Milaan; in deze stad heb je op werkdagen tussen 7.30 en 19.30 uur een vignet nodig dat je toegang geeft tot de binnenstad. Dat is een toegangskaart voor één dag die je voor € 5 aanschaft bij tabakszaken en kiosken. Meer info lees je hier.

Hongarije

Bij een smogalarm in Boedapest en in andere grote Hongaarse steden, geldt een verbod op bepaalde type voertuigen.

  • Vaak zijn het voertuigen met een lagere emissienorm dan Euro 5 die het centrum niet in mogen bij een smogalarm. Weten welke emissienorm je auto heeft? Deze site geeft je meer informatie. Het smogalarm wordt vaak een of twee dagen van tevoren aangekondigd.
  • Het is trouwens niet handig is om met je auto of camper Boedapest te bezoeken. In veel straten van de historische binnenstad, mag je namelijk met geen enkel voertuig komen. Ga dus lekker ergens kamperen in de buurt en neem het openbaar vervoer naar de stad.

Oostenrijk

In Oostenrijk zijn er (nog) geen milieuzones. Voor zware campers en vrachtverkeer gelden er wel enkele maatregelen om het milieu tegemoet te komen. Bestuurders van vrachtverkeer moeten in het bezit zijn van een zogenoemd ‘Abgasplakette’. Dit kost zo’n € 25.

  • Het kan zijn dat in of rondom sommige steden snelheidsbeperkende maatregelen worden getroffen zodra het percentage smog te hoog is.
  • Campers die zwaarder zijn dan 3.500 kilo, betalen tol via een elektronisch tolsysteem met de GO-Box, een box die je moet aanschaffen voordat je het land binnenrijdt. Dat is in plaats van het vignet.
  • Let op: je moet tussen € 75 en € 100 op de kaart laden die in je box gaat. Dit tegoed is maximaal twee jaar te gebruiken.

Spanje

In een aantal Spaanse steden bestaan er milieuzones.

  • De zones zijn aangeduid met borden met de tekst ‘Area de prioridad residencial’. Naast het milieu denkt de overheid hiermee ook aan de inwoners. Dankzij deze regel is het aantal auto’s flink gedaald.
  • Met behulp van camera’s wordt er gecontroleerd of de zones autovrij blijven.
  • Madrid is zo’n stad waar je een hoge boete riskeert als je toch met je auto een aangegeven gebied in het centrum binnenrijdt. Hiervoor krijgen alleen vergunningshouders een vrijstelling.
  • Tweede stad van het land, Barcelona, is één grote milieuzone. Sinds 2017 wordt het gemotoriseerde verkeer in de stad steeds meer beperkt. Ieder type voertuig (bijv. hybride, diesel, benzine) behoeft een bepaalde sticker om de stad in te rijden. Lees er meer over op deze Engelstalige site.

Noorwegen

In dit prachtige land vol gletsjers en bergen hoef je alleen in de hoofdstad Oslo rekening te houden met milieuzones.

  • De overheid bepaalt in deze stad wanneer het te slecht gesteld is met de luchtkwaliteit. Op dat moment sluiten ze het stadscentrum af voor voertuigen die op diesel rijden. Uitzonderingen zijn voertuigen voor het vervoer van gehandicapten en mindervaliden.
  • De maatregelen worden een dag van tevoren aangekondigd. Voor wie geen risico wil lopen, is het openbaar vervoer een ideale manier.

Zweden

In de binnensteden van Stockholm en Göteborg wordt het autoverkeer beperkt op doordeweekse dagen.

  • Breng je een bezoek aan deze steden met een auto of camper, dan betaal je een zogenaamde ‘congestion tax‘. Alleen motorrijders betalen geen taks.
  • In de maand juli en op feestdagen hoeft geen enkel voertuig een taks te betalen.
  • De hoogte van de taks hangt af van het tijdstip dat je de zone binnenrijdt. Bij het binnenrijden van de zone staan de kosten aangegeven.
  • Je hoeft geen sticker te kopen, want registratie vindt plaats met camera’s die je kenteken vastleggen. Vervolgens krijg je de rekening thuisgestuurd.

Dit zijn de regels die op het moment van het schrijven van dit artikel (april 2018) bekend waren. Het is mogelijk dat de wetgeving per land nog gaat veranderen. Controleer daarom altijd even voor vertrek of de regels zoals hier beschreven nog van toepassing zijn.

Reageer op dit artikel

2 Reacties


Laat een reactie achter

Meld je aan!

Meld je aan!

Nooit meer de leukste blogs en nieuwsberichten missen?

Meld je aan voor de Start2Camp-nieuwsbrief

Meld je aan!

Nooit meer de leukste blogs en nieuwsberichten missen?

Nooit meer de leukste blogs en nieuwsberichten missen?

Meld je aan voor de Start2Camp-nieuwsbrief